vuggestuen_tyttebaerstuen 1vuggestuen_tyttebaerstuen 1vuggestuen_tyttebaerstuen 1vuggestuen_tyttebaerstuen 1vuggestuen_tyttebaerstuen 1

Idéen til vuggestuen opstod i foråret 2004 efter gentagne henvendelser fra forældre til børn i skole og børnehave. Sommeren gik med diverse forberedelser til modtagelse af 6 vuggestuebørn på 1 år den 1. august 2004. Vuggestuen startede som en integreret del af en børnehavegruppe. I dag er vuggestuen en selvstændig del.

vuggestuen Lindeblomst

Praktiske og fysiske rammer

Vi bor i en gammel villa fra 1915.
På Hyldebærstuen er vi 16 vuggestuebørn fra ca. 1-3 år.
I dette gamle herlige hus bor vi i stuen sammen med Tyttebærstuen, som er en familiegruppe med børn fra 1-5 år.
På første sal i Blåbærstuen bor 18-24 børnehavebørn.
Vi har en dejlig stor have med mange træer og buske. Her er der rig mulighed for at lege, kravle, trille og i det hele taget udforske den frie natur, desuden bor vi tæt på skov og å. Vi har vores egen lille have, hvor de små kan sove i ro og fred.

Vuggestuens formål

Vi ønsker at skabe et trygt og roligt miljø for de små, der ligger så tæt på de hjemlige omgivelser som muligt, da vi er af den opfattelse, at dette giver en sund og naturlig udvikling af hele barnet.

Dagsrytme

Dagsrytmen veksler mellem samlet aktivitet og fri leg. Indånding og udånding.

Eksempel på dagsrytme:

  • Modtagelse af børn.
  • Samling med sangleg, fingerleg, rim og remse.
  • Frugt
  • Fri leg inde eller ude. De små iagttager den fælles madlavning.
  • Middagsmad.
  • Sovetid for de mindste.
  • Eftermiddagsmad.
  • Fri leg inde som ude.

 

Modtagelse af børn

Vi modtager børnene og siger godmorgen til både forældre og børn. Idet det giver det lille barn ro og tryghed, og modtagelsen giver rytme og gentagelse. Vi modtager dem med tændte lys og hyggelig stemning.

Samling

Til morgensamling synger vi navnene på dem, der er tilstede og dem, der mangler. Vi synger godmorgen til solen og naturen. De små er meget glade for fingerlege, rim og remser, hvilket underbygger deres iagttagelsesevne og efterligning samt sprogudvikling.

Fri leg

Det lille barn i alderen fra 1-3 år iagttager og efterligner de store børns leg. På denne måde lære de små at lege, og kimen til de sociale færdigheder bliver påbegyndt. Derfor er vuggestuebørnene ofte ude på legepladsen sammen med børnehavebørnene.

Middagsmad

Børnene får hver dag økologisk/biodynamisk frugt til formiddag. Til middag får de hver dag vegetarisk og biodynamisk eller økologisk mad. Pædagogerne tilbereder maden, medens børnene er med eller leger ved siden af. Børnene får stimuleret deres sanser, gennem duft, berøring og smag. Denne aktivitet giver også rig mulighed for efterligning. Spisningen starter og slutter med en bordsang, som er genkendeligt for barnet. Dette giver barnet tryghed.

Madplan

  • Mandag - Risengrød
  • Tirsdag - Hjemmebagte boller/rugbrød med vegetarisk pålæg og ost
  • Onsdag - Hirsegrød
  • Torsdag - Grøntsagsuppe med pasta
  • Fredag - Pastaret

Middagsøvn

Efter middagsmaden er tiden til pottetræning og bleskift. Børnene bliver stille og roligt lagt til at sove i deres krybber udenfor. De har den samme krybbe som står det samme sted. Når de vågner, bliver de stille og roligt taget op og kommer ind på stuen.

Eftermiddagsmad

Børnene spiser eftermiddagsmad ca. kl. 14.30, som består af brød eller rugbrød med ost og vegetarpostej og eventuelt et stykke frugt. Dertil får de vand at drikke. Fri leg med efterfølgende pottetræning.

Fri leg

Fri leg i haven eller på stuen alt efter vejret. Herefter bliver de afhentet af deres forældre, og vi får sagt farvel og tak for i dag.

rosa regn