naturen 1naturen 1naturen 1naturen 1naturen 1

Vores børnehave er placeret i naturskønne omgivelser – tæt på en skov. Det er børnehavens målsætning, at respektere barnets eget forhold til naturen i stedet for at påføre dem de voksnes naturvidenskabelige viden, som vi oplever hører til på et senere tidspunkt. Vi medbringer ingen former for legetøj, da vi ønsker, at børnene får mulighed for at lege med det, som naturen kan frembringe. Derigennem kan dets fantasi og initiativ udvikles. Vi medbringer dog dolke, save og snor, og ud fra dette kan vi lave fiskestænger, buer og pile, små træfigurer, smukke snittede pind, trappestiger o. lign. Naturens gang kan også ses i børnehaven gennem den måde, vi pynter op på, og de små landskaber i vinduer og på årstidsbordet er altid i samklang med årstiden. Sanglege og eventyr relaterer så vidt muligt også til årstiden.

Det er vores mål

  • At barnet lærer naturen og de fire elementer at kende med alle sanser.
  • At barnet udvikler respekt, forståelse og ansvarlighed for natur og miljø.
  • At barnet oplever glæde ved at være i naturen i al slags vejr og på alle
  • tider af år.

Det opnås igennem

  • At vi er ude i al slags vejr, i rette påklædning.
  • At vi går ture og leger i den nærliggende skov 1-2 gange om ugen.
  • At vi finder tudser, snegle og biller og vi ser på fugle, egern og andre dyr.
  • At vi mærker bålets varme og hører dets knitren. Vi hoster hvis vi får røgen i halsen og græder hvis vi får den i øjnene. Vi vifter til bålet med en siddepude eller et grydelåg, hvis bålet ikke rigtig vil brænde.
  • At vi flyver med drager, når der er en god dragevind.
  • At vi snitter og saver i træ.
  • Vi øver os i at omgås værktøjet ansvarligt.
  • At vi leger med sand, vand, jord og mudder.
  • At vi dyrker krydderurter og bruger dem til te og madlavning.
  • At vi har en vandpumpe, vandkanal og vandtønde til brug for vandleg.

natur 1

Eksempel

Vi bor tæt ved en skov og vi er omgivet af adskillige egernfamilier. En morgen fandt en 5-årig pige et dødt egern tæt ved vores hus. Vi tog det op – det var blevet angrebet i ansigtet, men af hvad? Da egernet var friskt, altså død inden for få timer, besluttede vi at det udstoppet. En pædagog tog egernet med til konservatoren, som udstoppede det og som også fortalte, hvilke fjender et egern kunne have. Vi søgte oplysningen om egern, hvad de spiser, hvorledes de lever osv.

Da vi fik det udstoppede egern tilbage, blev det studeret nøje, halen, de lange kløer osv. osv. Disse undersøgelser gentages ofte, idet egernet nu står i børnehaven.

 

rosa hoest